Top 10 ​FAQ
om facebook messenger bot

En begynders guide til Messenger Bot (del 1 af 3)

Skrevet af Anders Clement-Hermansen (opdateret den 8. oktober 2017)


Hvis du ikke kender så meget til Messenger Bot og gerne vil lære mere, så har jeg samlet de ti spørgsmål, jeg oftest hører fra kunder. 

Denne side er del 2 af 3 i min "En begynders guide til Facebook Messenger.


Del 1: De ti mest stillede spørgsmål om Messenger Bots er denne side

Del 2: Sådan bygger du en simpel bot kan du finde her

Del 3: 80+ Messenger Bot ressourcer kan du finde her.

Spørgsmål 1

1. Hvad er en Facebook Messenger Bot?


En bot er et stykke software, som bruges til at automatisere en opgave. Nogle bots er simple og håndterer kun en opgave, eks. at svare på spørgsmål om vejret eller åbningstider. Andre bots er avancerede og løser flere opgaver på samme tid, og kan anvende Machine Learning, Artificiel intelligens og Natural Language Processing til at løse opgaverne.


I tilfældet med en Facebook Messenger Bot bruges den til automatisk at besvare kunde henvendelser i Messenger fra din Facebook side, hvor de kan vælge "Besked".

Deebat Facebook Cover med messenger

En bot kan også stille brugeren spørgsmål for at give dem tilpassede svar i form af billeder, tekst, websider og andet.


Ligesom email kan en bot også udsende nyheder, information om events og aotumatiserede kampagne flows, hvor kunden modtager beskeder i Messenger hver dag eksempelvis.

Her er et simpelt eksempel

​Forestil dig at du har en cafe, og en kunde vil gerne vide om du har åbent om søndagen. Det er et af de mest almindelige spørgsmål.


Du kan sætte din bot op til at svare automatisk på denne type spørgsmål, og du kan også følge op og spørge, om kunden vil booke en tid.


Dine kunder elsker den hurtige respons, og du sparer tid ved ikke at skulle svare telefonen eller en email.

Hvad kan en bot ellers?

En bot kan bruges til at sende budskaber til kunder på daglig, ugentlig eller månedtlig basis. Lave quiz'er, sælge produkter, lave en survey og meget mere.


Note: En bot kan kun sættes op på en Facebook side. Ikke på din personlige side eller i en gruppe.

Et par ting du skal vide om bots.

De fleste bots er ganske simple og anvender ikke Artificial Intelligens (AI), Machine Learning eller Natural Language Processing. Så de forstår kun det som den er opbygget til at forstå. Begynder du at skrive fri tekst i Messenger, vil den ikke forstå det. 


Typisk er Bot sat til at tilbyde dig en række valgmuligheder, som den kan arbejde videre med.


Messenger Bots er ikke Chatbots. Facebook anvender ikke ordet Chatbots om deres Messenger Bots.

​Gratis Messenger Bot kursus


​5 sessioner på 5 dage. 100% Gratis

Lær hvordan bots virker, hvad du kan med dem og hvordan du bygger dem.

Spørgsmål 2

2. Hvordan virker en Messenger Bot?


​Messenger Bots er bygget på et sæt regler og keywords. De anvender reglerne til at vide, hvordan de skal reagere, når din kunde interagerer med dem.


Kunden har to måder at interagere på.



Måde 1 - Anvende keyboardet

​Når kunden anvender keyboardet til at taste ord, vil Bot reagere, når den ser et "trigger" keyword. For eksempel hvis kunden taster "booke aftale" , vil Bot følge den regel som er knyttet til dette keyword og reagere tilbage med ledige tider.


Udfordringen med keyboard er de utallige muligheder kunden har for at indtaste ord, både ord med forskellige varianter som hej, hey, halløj eller stavefejl som "boke afale". Tilsvarende er der tilfælde som Bot ikke har en regel for. Derfor skal man anvende Bots med omhu og omtanke. Og evt. sætte den til at svare tilbage på ikke forståelige beskeder med en standard besked om, om kunden vil snakke med et menneske.


Måde 2 - ​Trykke på en knap (button)

Når kunden anvender keyboardet til at taste ord, vil Bot reagere, når den ser et "trigger" keyword. For eksempel hvis kunden taster "booke aftale" , vil Bot følge den regel som er knyttet til dette keyword og reagere tilbage med ledige tider.

Mød Wingstop - kylling takeaway i Messenger.

​Wingstop er et eksempel på en forretning, som har taget Messenger til sig.


Hvis du selv vil prøve kan så klik her for at åbne Wingstop i Messenger eller søg efter Wingstop i Messenger App.



1. Wingstop startside


Dette er startsiden for Wingstop. Alle bots har en startside med logo og en meddelelse, som kort introducerer bot og firma.


Du ​starter bot ved at trykke på "Kom i gang".

​2. Wingstop ​siger velkommen


​Du bliver præsenteret for at billede af en menu og en kort tekst.


Herunder er der tre knapper at vælge mellem. Ny ordre, re-ordre eller snakke med at menneske.​


Hvis du trykker på "New order"...


Wingstop ny ordre

​3. ​Kunden placerer en ordre


​Sætter Bot gang i at bestille en ordre.


Først skal den vide dit postnummer, så den kan finde den nærmeste restaurant.


Bot er integreret med din mobils lokations services, og du kan derfor blot trykke på "Send location"...​​​

Wingstop order bestilling

4. Kunden deler sin lokation


​​Kunden deler sin lokation med bot.


​Bot forsøger at lokalisere den nærmeste restaurant.


Men...


​5. ​​Wingstop kan ikke finde lokation


​​Wingstop har ikke restauranter i Danmark, så den kan ikke finde den nærmste ud fra den lokation, som kunden har delt.


​Den giver derfor mulighed for at starte forfra eller snakke med en person.


Kunden vælger "Talk to human", hvorefter Bot beder kunden indtaste en besked til Wingstop.


Den kan Wingstop så følge op på ved at skrive en manuel besked til kunden i Messenger.

Hvorfor skal kunden bruge Wingstop Bot? Kan han ikke bestille via deres website? 

Det er et godt spørgsmål.


Hvorfor er det en fordel for dig og for din kunde at anvende en Messenger Bot?

Sammenligning af Wingstop Bot med deres website

En Messenger Bot er god til bestemte opgaver, og de kommer ikke til at erstatte websites eller mobile apps eller email marketing for den sags skyld.


At spørge om en Messenger Bot er bedre end et website eller apps, svarer til at spørge om hvor det er bedst at se Netflix. Er det et TV? En tablet? Eller en mobil. 


Det afhænger udelukkende af situationen, og af dit behov. 


Er du hjemme er svaret måske dit TV, men hvis det er optaget af dine børn, så er det måske din tablet du vælger.

Så i nogle situationer er en bot bedre...

Forestil dig, at du skal bestille fastfood. Så kan du:


  1. Tage telefonen og ringe. Oftest kommer du til at vente i kø, da der som regel er travlt hos de gode fastfood steder.
  2. Du kan sende en SMS (hvis dit foretrukne fastfood sted tilbyder det), det kræver dog at du ved præcist hvad du skal bestille.
  3. Du kan anvende en mobil app, men så skal du have den installeret. Og hvis du anvender forskellige fastfood steder, skal du have flere apps installeret.
  4. Du kan bruge deres website, til at se menu mv. Men så skal du efterfølgende bruge en af de andre metoder til at komme kontakt med stedet.
  5. Eller du kan anvende en Messenger Bot, hvor du både kan se menu og bestille med det samme uden at vente på det bliver din tur. Og det kræver ikke en installation af en app (forudsat at du allerede har Facebook Messenger på din mobil, men hvem har ikke det :-)

Her er et par flere eksempler på hvad Bots kan.

Rigtig mange virksomheder/forretninger anvender Bots i dag. Og til mange forskellige formål.


Her er en kort 1 min. video fra CNET, som viser forskellige eksempler:

Spørgsmål 3

3. Hvem anvender Messenger Bots? Er det endnu en buzz-tingy?


For at svare på det spørgsmål, så lad os kigge på nogle fakta.

Fakta #1 - 1,2 milliard mennesker er på Messenger

Antal mennesker på Messenger

Fakta #2 - Brugerne anvender faktisk Messenger

Vidste du

  • Hver måned bruger 400 mio brugere Messenger til opkald og samtaler
  • Hver måned sendes 17 milliarder billeder på Messenger
  • Hver dag sendes 380 millioner stickers på Messenger
  • Hver dag sendes 22 millioner GIF (små billed filer) på Messenger

Kilde: VentureBeat

Fakta #3 - Messenger vokser fra andre sociale platforme

BI Intelligence har lavet en undersøgelse, der viser at antallet af månedlige brugere på de fire store messaging apps er større end antallet af brugere på de store sociale medier:

Messaging større end social medier

KildeBusiness Insider

Fakta #4 - Brugerne kan lide at kommunikere med dig på Messenger

Mere end 2 milliarder beskeder sendes hver måned på Messenger mellem brugere og services på Messenger.
Og over halvdelen foretrækker at skrive på Messenger frem for at ringe!

Fakta #5 - Store firmaer anvender Messenger

Her er et udpluk fra Facebook Developer konferencen i april 2017.

facebook Developer konference 2017

Fakta #6 - Der er mere end 100.000 bots på Messenger

Det tog Facebook ca. 1 år at nå til dette antal.

Google brugte ca. 20 måneder at nå 100.000 Android apps.

Apple brugte ca. 16 måneder på at nå 100.000 IOS apps.

NU HVOR DU KENDER TIL DISSE 6 FAKTA

ER BOTS SÅ BARE EN BUZZ-TINGY? ELLER ER DET NOGET OM SNAKKEN?

Spørgsmål 4

4. Er Messenger Bots effektive?


For at svare på, om kunder åbner beskeder sendt via Messenger fra virksomheder, kan vi sammenligne open rates (dvs. den andel af beskeder som en kunde modtager, og som de faktisk læser. For eksempel hvis en virksomhed sender en besked ud til 100 kunder, men kun 10 af kunderne læser beskeden, så er open rate 10%).

Hvad er den gennemsnitlige open rate for emails?

Mailchimp er en email service provider, som sender millioner af emails ud hver måned for deres 15 millioner kunder.


Hver måned holder de øje med open rates for deres kunders emails.


I gennemsnittet er open rate for emails mellem 20%.


Og det er højt sat, da der er stor forskel på hvor gode virksomheder er til at lave email marketing.


En anden interessant statistik er Click-through-rate (CTR), altså hvor mange som åbner email og som også klikker på et link i mailen. Og der er den gennemsnitlige CTR for email 1-3 %. 


Tænk over det tal et øjeblik...


Det betyder, at for hver besked du sender til 100 kunder, er det kun 1-3 af dem, som klikker sig videre til det tilbud/link, du har delt i din mail. 

Open rates email vs bots


Af IAB forums 2016 konference nævnte de, at de tilsvarende tal for Bots er open rates på 80% og CTR på 10-30 %.


Det er altså en CTR der er 10 gange større end for emails. Det er en enorm forskel.  Forestil dig, at du får 10 gange så mange kunder ind ad døren. Hvad ville det betyde for din forretning?


Som med al anden markedsføring, skal du være opmærksom på om du spammer dine kunder. Der er ingen forskel på at blive spammet via email eller Bots eller hvilken som helst anden kanal.


Så brug også Bots med omtanke. Eller som Bindu Shah, Sephoras VP of Digital Marketing siger:


"When using chatbots, brands should focus on a ‘pull’ model where the chatbot is facilitating a conversation and client discovery…not pushing their marketing messages or agenda.”

​Gratis Messenger Bot kursus


​5 sessioner på 5 dage. 100% Gratis

Lær hvordan bots virker, hvad du kan med dem og hvordan du bygger dem.

Spørgsmål 5

5. Messenger Bots vs. Email marketing


Hvorfor skal du bruge Messenger Bots, hvis du allerede bruger email marketing?

Her er 5 fordele og grunde...

  1. Populære og foretrukket - Messaging apps er meget populære og anvendes i stigende grad. Faktisk er det 9 ud af 10 kunder, som gerne vil kommunikere med virksomheder via messaging.

  2. Meget tilgængelige - Kunder bruger det hver dag, og 90 procent af alle tekst beskeder bliver læst inden for tre minutter. At sende en tekst (SMS eller Messaging) er meget uformel, kort og simpelt. Det gør det let at håndtere og svare, både for kunder og virksomheder.

  3. Umiddelbar og automatisk - Bots er på "arbejde" 24/7 og kan håndtere basal kundeservice ved at give nem og hurtig information og svare på ofte stillede spørgsmål.

  4. Bekvemt - kunder behøver ikke finde en email adresse for at kontakte din virksomhed. Så længe de kan finde din Facebook side, kan de anvende de sende en besked i Messenger og få svar med det samme fra din bot.

  5. Interaktivt - Email er blot statisk tekst...og de eneste "levende" du kan tilføje er de små animerede billed filer - GIF'er. Messenger Bots er mere interaktive (og sjove), hvilket giver dig mulighed for at lære mere om dine kunder. 

Ligesom med email marketing, kan du...

  • Segmentere din brugere ud fra tags eller felter du opretter
  • Sende marketing beskeder og kampagner for at holde kontakt med dine kunder
  • Indsamle information om dine kunder og feedback fra dem
  • Tillade kunder at til- og afmelde sig din kommunikation

Der er nogle forskelle...

  • Med email marketing værktøjer kan du let importere og eksportere dine kundelister. Dette er umiddelbart ikke muligt med Messenger. Så det er svært at skifte fra en Bot platform til en anden.
  • Med emails kan du sende ligeså mange emails du vil og ligeså ofte du vil. Der er nogle begrænsninger på Messenger, hvor der er nogle regler du skal overholde. Se mere på Facebook Terms of Service
  • Der er også regler for de indhold du kan sende til dine kunder. Se linket til Terms of Service herover.

Spørgsmål 6

6. Messenger Bots vs. websites og apps


Både Bots, websites og apps kan levere information til dine kunder. De tillader også kunder at sende dig spørgsmål og hjælpe dig med at indsamle information.


Så selv om både websites, apps og Bots er fede, så er her 5 forskelle.

1) One - stop shop uden behov for download

Med en mobil app eller et website skal kunderne

  • downloade en app
  • oprette en konto
  • tilmelde sig email nyhedsbreve
  • søge efter en virksomheds kontakt information
  • vente på svar, når de sender en email 

Og kunder gider ikke downloade en app for hver virksomhed, som de handler med. 


Med Messenger Bots kan kunder få information, kommunikere med virksomheden, tilmelde sig nyhedsbreve mv. og købe produkter uden at forlade Messenger. Og uden at skulle oprette en separat konto.

2) Kommunikation

Med Messenger Bots kan du let automatisere svar på oftest stillede spørgsmål fra dine kunder.


En Mobil app derimod er ikke ment til dialog med kunder. Apps er gode til at gemme eller vise information  - eller spille spil.


Du kan selvfølgelig have en kontakt formular på dit website, men det kræver stadig en email service i baggrunden for at håndtere det, og det er svært at sætte automatik i det. Og Live chat virker kun, hvis din kunde er på di website, og du står til rådighed 24/7 til at svare.


3) Universal, hurtig og mobil tilpasset

Med Messenger Bot betyder det ikke noget, om din kunde er på Android eller IOS (eller Windows Phone for den sags skyld).

Messenger virker på alle platforme uanset operativ system eller model.


Og da Messenger Bots lever inden i Messenger er de hurtige at komme i gang med for kunden, og Bot tilpasser sig naturligt til mobilen.

4) Interaktivt og personligt

Det er muligt at lave dit website interaktivt og personligt - det kræver bare en stor indsats.

Du kan godt få indhold til at ændre sig alt efter hvem der besøger dit site, men det er tidsrkævende at sætte op og vedligeholde.


Med Messenger Bots kan selv din mormor (ahh måske ikke lige din mormor) lære at sætte Bot op til at håndtere dine kunder.

5) Let at bygge med...men med begrænsninger

Selvom det er let at bygge en bot og lave automatisering, så er der begrænsninger. Dette er i modsætning til websites og apps, hvor du stort set kan lave hvad som helst.


Med Messenger bygger du trods alt på en platform som er ejet af Facebook, og de har sat nogle begrænsninger. Og de er mest optaget af at tjene penge på deres services. Så det har nogle konsekvenser for dig.


Derfor er Messenger Bots ikke en erstatning for dit websites eller din app. De er et supplement til dem.


Du kan for eksempel se dette interview med Facebooks VP of Messaging, David Marcus, hvor han forklarer, hvordan Messenger kan spille sammen med websites og apps.

Spørgsmål 7

7. Hvor kan jeg finde Messenger Bots? Er der en Bots store?


Leder du efter "de bedste Messenger Bots" som du kan prøve af og blive inspireret af.


Her er tre steder, hvor du kan finde bots.

1) Botlist.co

Botlist.co har en lang liste med Bots til Messenger, og også til andre platforme.

Botlist image

2) There's a Bot for that - en søgemaskine til Bots

There is a bot for that website

Thereisabotforthat.com har mere end 1.000 Messenger bots i deres søgemaskine. 

​Gratis Messenger Bot kursus


​5 sessioner på 5 dage. 100% Gratis

Lær hvordan bots virker, hvad du kan med dem og hvordan du bygger dem.

Spørgsmål 8

8. Hvordan kan jeg bruge Messenger Bots i min virksomhed


Broadcaster Bot

Husk på...

Du skal tænke på en Messenger Bot som en virtuel assistent, der arbejder 24/7 for din virksomheds informations eller service skranke. Dens opgave er at være hjælpsom og svare på simple henvendelser/forespørgsler om din virksomhed.


Den skal interagere med dine kunder, stille spørgsmål, afklare ønsker, booke tider eller dele information om dine produkter og services.


En Messenger Bot er ikke en fuldtids salgs og marketing ressource. Så lad være med at anvende den sådan. Og lad være med at bygge den til det formål at sende irriterende markedsføring, tilbud og salgsmateriale i en uendelighed.


Det sidste skal du være særligt opmærksom på, da facebook har strikse regler for brugen af deres platforme. Ohg du kan risikere, at de lukker din side ned, hvis du overtræder dem. Så vær sikker på, at du følger deres politikker.


Spørgsmål 9

9. Hvor meget koster det at bygge en Bot?


Omkostninger ved at bygge en bot

Omkostning #1 - Bygge din Messenger Bot

Afhængig af hvor kompleks din bot skal være og dit budget, har du tre muligheder for at bygge din bot.


  1. Ansæt en udvikler til at kode den ved hjælp af Messenger platform
  2. Ansæt nogle til at bygge den på en Bot platform som ChatFuel, ManyChat eller en af den andre bot-platforme
  3. Lær at bygge din bot selv ved hjælp af en bot-platforme som nævnt lige herover. Det er lettere end du tror, og der er meget hjælp at hente.

At ansætte en udvikler er klart den mest dyre metode. Hvis du er interesseret i at lære at bygge en bot, kan du se min Guide til Facebook Messenger Bot. Eller hvis du har lyst til noget mere uddybende og avanceret kan du se mine online kurser. 

Omkostning #2 - Vedligeholde og opdatere Bot

Når din bot er i luften og kører, skal du vedligeholde den og sørge for at opdatere den. Det betyder bl.a.


  • Tilføje nyt indhold til den - nye svar
  • Holde øje med analyse, data og hvordan den performer
  • Tilpasse Bot informations flow og optimere dette baseret på kunde feedback og input
  • Holde øje med de beskeder du modtager (ligesom med en email konto)

Omkostning #3 - Udgifter til platform og teknologi

Messenger Bot platforme er generelt billigere end email marketing platforme.


For at give dig en cirka pris, så er priser på to af de mest populære platforme:


  • Chatfuel - gratis op til 500.000 månedlige aktive brugere. Ja helt gratis. De har en Pro plan som koster fra $30 pr måned.
  • Manychat - har også en gratis plan, men den er begrænset i features. Deres betalingsplaner starter ved $15.

Begge er altså gratis at komme i gang med.


Jeg arbejder mest med Chatfuel, da den har flere funktioner og integrationer end Manychat.

Spørgsmål 10

10. Hvordan laver jeg en bot? Jeg ved ikke hvordan man koder


Du har ikke behov for at vide, hvordan man koder for at lave en bot. Hvis du bruger en visuel bot-platform til at bygge/konfigurere din bot, kan du komme langt uden at være teknisk funderet.


Husk på at langt de fleste bots fungerer ved at opsætte en række keywords og regler. Så du skal ikke kode noget, du skal konfigurere nogle flows og opsætte nogle regler, som bot kan følge.


Det vil tage dig nogle timer at lære. Så hvordan gør du det?


Min Bot Masterclass indeholder alt det du skal vide, samt præcis vejledning i, hvordan du kan lave din bot. Du kan tilmelde dig herunder.


Copyright © 2017 DEEBAT  |  Alle rettigheder forbeholdes